ORP „Błyskawica” przejdzie remont dokowy. Znamy zwycięzcę przetargu

Komenda Portu Wojennego w Gdyni zamknęła oferty w postępowaniu przetargowym mającym wyłonić stocznię, która przeprowadzi naprawę dokową okrętu muzeum ORP Błyskawica.

W ostatecznej rywalizacji o prestiżowe zamówienie brały udział trzy trójmiejskie stocznie. Stocznia Remontowa im. J. Piłsudskiego z Gdańska, PGZ Stocznia Wojenna z Gdyni oraz Stocznia Remontowa „Nauta” z Gdyni. Budżet przewidziany na realizację projektu opiewa na 10 mln złotych brutto.

Jak podaje jeden z naszych czytelników, przetarg na naprawę dokową okrętu-muzeum ORP Błyskawica wygrała Stocznia Wojenna w Gdyni. Remont rozpocznie się na przełomie okresu zimy i wiosny, a czas realizacji przedsięwzięcia wynosi 90 dni. Na 85-letnim okręcie będą nie tylko wymieniane elementy, zostanie też on odmalowany specjalną farbą antykorozyjną. Prace będą kosztować nieco ponad 7,1 mln zł. Wykonawca – Stocznia Wojenna – zapewnia 3 lata gwarancji na wykonane prace na okręcie.

To pierwsza modernizacja popularnego okrętu ORP „Błyskawica” od 2014 roku. ORP „Błyskawica” to polski niszczyciel typu „Grom”, który został zbudowany w 1936 roku w brytyjskiej stoczni J. Samuel White w Cowes w Wielkiej Brytanii. W 1937 rozpoczął służbę w Marynarce Wojennej, uczestnicząc w późniejszych latach w działaniach podczas II wojny światowej m.in. w kampanii norweskiej, operacji „Overlord” czy bitwie o Atlantyk. Zniszczył dwa niszczyciele i dwa eskortowce, uszkodził trzy okręty podwodne, zestrzelił też trzy samoloty nieprzyjacielskie. Później pełnił funkcję okrętu flagowej polskiej Marynarki Wojennej oraz stacjonarnego okrętu obrony przeciwlotniczej.

W Gdyni „Błyskawica” funkcjonuje jako okręt muzealny już od 1976 roku. Obecnie jest najstarszym zachowanym niszczycielem na świecie.

Śledźcie naszego Facebooka i stronę internetową bo niebawem przedstawimy wam pełną fotorelację.

  • Autor artykułu i fotografii Łukasz Świerczyński